info@sjalvforsvarmalmo.se

KAPAP självförsvars guide

Vad är självförsvar?

Självförsvar är att skydda sig själv eller andra som en reaktion på ett hot/attack. Var dock medveten att om du nyttjar självförsvar på fel sätt kan du hamna i kläm med lagen.

Nyckeln till ett effektivt självförsvar är att upptäcka – undvika – avskräcka – denna trepunktsstrategi är grunden för alla självförsvarstyper; lära sig känna igen fara, undvika det så snart som möjligt, eller om du inte kan, motverka genom att använda rättfärdigad kraftnivå.

Vad är rimligt kraft
Hur mycket kraft du kan använda vid en attack är viktigt, om du konfronteras av en angripare, måste den kraft du använder vara rimlig att få dig ur farans väg. Om du knuffar omkull angriparen och sedan springer därifrån, det är rimlig kraft. Att slå angriparen och stampa honom/henne i huvudet flera gånger är det däremot inte.

Proportion
Detta står i proportion till det som används mot dig av en angripare. Är ditt försvar i proportion till brottet? Om någon slår din drink ur handen på en bar, att vända sig om och slå dem är inte proportionerligt.

Berättigad
Kan du motivera dina handlingar till en polis eller domstol? Om du inte kan, oavsett om du är offret kan det sluta med allvarliga konsekvenser, antingen i form av ersättningskrav eller fängelse. Om en angripare försöker stjäla din plånbok, tror du att det skulle vara motiverat att hugga dem med en kniv? Bortsett från att det är olagligt att bära kniv, skulle det inte vara motiverat att orsaka grov misshandel till någon som bara hotade dig muntligt.

Varför behöver vi självförsvar

Kom ihåg att hot om fysiskt våld ofta är liten och de allra flesta fall går att förebygga. Det är som att ha en brandvarnare i huset. Sannolikheten för att ha en villabrand är minimal, men du har en sådan för att försäkra dig att din familj är trygg. Du kanske aldrig behöver självförsvarskunskaper, men de finns där ifall du behöver de. Vi föredrar att kalla dem livskunskaper, saker du kan använda i din vardag.

 

 

motivemeansopportunity

 

Triangeln av våld

Våld kan antingen vara uppsåtligt/planerat eller impulsivt. Studier i våldets psykologi kan omfatta många anledningar, men det kan sammanfattas till följande tre saker:

Motiv

Pengar, sex eller på grund av en antisocial personlighetsstörning. Du har blivit utvald av förövaren. De använder den klassiska “glor du på min flickvän?” för att starta ett slagsmål, oavsett om du tittar på deras flickvän eller om de inte ens har en flickvän.

Medel
Gärningsmannen känner sig säker på att han kan besegra dig, genom att använda sitt kroppsspråk eller har han/hon kanske någon kampsportsbakgrund. De kan ha ett vapen på sig, kniv, pistol eller något annat som kommer att övertala dig att lätt ge upp vad de vill ha ifrån dig.

Möjlighet

Du finner dig i en situation där någon kan utnyttja dig, berusad på en klubb, separerad från dina vänner, gåendes ensam i en mörk gränd eller när du ouppmärksamt lämnar en bankomat. Med andra ord du som offer ger angriparen övertaget genom att inte vara uppmärksam eller medveten om att du är i ett utsatt läge.
Kampen mot triangeln av våld

Tittar man på ”eldtriangeln”, för att tända en eld behöver man bränsle, syre och något att tända med. Genom att ta bort en av dessa får du ingen eld. Detsamma gäller potentiella konflikter – även om den aspekt som du har mest kontroll över är möjligheten, tar man bort den kan sannolikheten för att ett enkelt motiv ska ge upphov till en våldsam konfrontation minskas avsevärt.

Rädslans fysiologi – varför rädsla är en bra sak

Vi lär våra elever att lita på sin magkänsla. En utmärkt bok är ”Rädsla är en gåva” av Gavin de Becker – studier av olika fall där människor flydde en säker död genom att använda sin primära instinkt, utan att de gav någon närmare eftertanke kring sina handlingar.

Rädsla är en signal i amygdala, den äldsta delen av hjärnan som hanterar våra mest primära känslor. Rädsla gör att kroppen utsöndrar ämnen som svar på fara eller upplevd fara – om du tittar på en skräckfilm ensam eller går i en mörk gränd på natten kan framkalla samma reaktioner i kroppen och dessa är riktiga fysiologiska effekter som är viktiga för att hjälpa dig när du flyr faran.
Hormoner

En av de viktigaste märkbara effekterna är frisättningen av stresshormonerna kortisol och adrenalin – det får hjärtat att pumpa runt mer blod i kroppen, levererar syre till musklerna och påskyndar hjärtfrekvensen.

Adrenalin är ett stresshormon som i sin tur består av aminosyror, dessa utlöser fysiska effekter i hela kroppen och är de viktigaste hormonerna som är inblandade i ”fly or fight” reaktionen och kan initieras av din naturliga reflex att rycka till.

Alltför komplicerade tekniker som lärs ut självförsvarssammanhang misslyckas oftare på grund av de fysiska reaktionerna av den kraftiga ökningen av adrenalin samt ”stela” tekniker som kräver att en motståndare är i exakt rätt position.

I KAPAP ersätter vi kata och tekniker med övningar som arbetar med dina naturliga reflexer. Vi drillar, gång på gång tills det blir en naturlig reaktion, och med regelbunden grappling och sparring, vänjer du dig gradvis vid adrenalinkickar.

Självförsvar börjar med medvetenhet

Den största konsten är att hålla sig borta från faran. Om du inte måste befinna dig i en konfrontation, låt då bli och undvik situationen. Dessvärre håller ibland våra egon oss i en farlig situation när egentligen man helt enkelt bara kan gå därifrån.

Att vara alert
Vad som kan upplevas som paranoid kan faktiskt bli ren instinkt och rutin utan att behöva leva i rädsla hela tiden. Gå med höjd blick när du går på gatan, ring inte telefonsamtal där du öppet visar telefonen för andra, det gör sannolikheten för att bli rånade betydligt högre. Kolla runt vilka andra människor som finns omkring där du parkerar din bil. Brottslingar väljer potentiella offer genom att identifiera individer som är omedvetna om deras omgivning och visar signaler på bristande självförtroende i sitt kroppsspråk.

Allt detta och mycket mer kan förebyggas, i själva verket kan cirka 90 % av all våldsam konfrontation undvikas genom att lära sig tekniker som hjälper en att upptäcka potentiella hot mycket tidigare

Jeff Coopers färgkod

I KAPAP hänvisar vi till Jeff Coopers färgkod, det lär våra elever att vara uppmärksamma över sin egen medvetenhet i potentiellt farliga situationer såväl som att vara medveten om andra människor i liknande situationer.Färgkoden är lätta att lära sig och tillämpa i vardagen, det finns fyra faser:
colour-codes

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Cooper

https://www.policeone.com/police-trainers/articles/2188253-Coopers-colors-A-simple-system-for-situational-awareness/

Varje dag du spenderar utanför ditt hem, runt andra människor, bör du vara i läge ”gult” – detta betyder inte nödvändigtvis att du förväntar dig problem, det är dock ett läge där du är medveten om din omgivning. I detta tillstånd är du uppmärksam på eventuella viktiga signaler och ser till att du reagerar i god tid och med lämpligt beteende – antingen öka medvetenheten till läge ”orange” för att undvika problem eller förbli i gult om situationen försvinner.

Till exempel, det är sent på natten och du går hem, du är alert och fokuserad på din väg. Du börjar höra röster som kommer mot dig och snart ser att det finns en bråkig grupp fulla personer som sparkar vägmärken och för med sig höga ljud, mm. Du känner dig obekväm, gå över till orange läge och korsa över vägen innan de kan se dig. De passerar förbi och du går tillbaka för att sedan stanna i gult.

Övning ger färdighet
Med regelbunden träning förbereder du din kropp och själ. Vad kan ha börjat som en farlig situation kan för dig bli en ”vanlig händelse” när du är medveten om hur man kan göra situationen mindre farlig. Det är viktigt att träna regelbundet för att förhindra att dina färdigheter försvinner.

Stressövning – Verklighetstrogen
Den enda egentliga sättet att bevisa att vad du har lärt dig verkligen fungerar är genom stresstest. Det är en scenariobaserad övning där eleverna får utstå fysisk och psykisk stress för att utlösa kroppens naturliga instinkter inför “rädsla”.

Att välja rätt självförsvarsklass
Se till att du väljer rätt självförsvarsinstruktör. En bra instruktör kommer att vara mer angelägen om att du flyr eller undviker en konfrontation, det handlar inte om att slåss eller vinna. Det finns ingen skam i att springa från ett slagsmål där möjligheten finns att du kommer att ta skada, målet är givetvis undvika att bli skadad.

Om du behöver slåss för att försvara dig, kommer en bra självförsvarsinstruktör alltid att betona vikten av att använda ett rimligt och proportionerligt försvar. Om han/hon inte gör det, bör du överväga att träna med någon annan.

Vi erbjuder även självförsvarsundervisning för tjejer/kvinnor endast om ni så önskar.

Kontakta oss gärna för mer information om självförsvarsundervisning Kontakt

Other martial artists, teachers / instructors and influences

> LÄS MER...

Sam Markey – KAPAP level IV, teacher and KAPAP UK head instructor

> LÄS MER...

AVI NARDIA – Founder of modern KAPAP

> LÄS MER...

Testimonial